Asal Usul Bahasa Sungai (Aku Org Sungai Update)

Sungaianz
sungai-c0llage31sungai-collage

sungai-collage2

(klik untuk image yg lebih besar)

Entry ni di cilok dan diedit dari Forum Perbincangan Darul Nu’man(Tajuk Re: bahasa sungai – Dikirim oleh: takero Pada 03/09/05 Masa: 00:11:46 )

Setakat yang aku tau, melalui si Takero, Bahasa Sungai ni hanya dituturkan di kawasan-kawasan tertentu di negeri Sabah.Ia dituturkan oleh suku Kaum Sungai dalam pelbagai versi.  Ini kerana dalam suku kaum sungai tersebut, ia di pecahkan kepada beberapa suku Kaum Sungai yang lain yang bermaksud, suku Kaum Sungai tersebut diberi nama berdasarkan nama sungai.  Contohnya Sungai Kinabatangan.  Maka penduduk di situ digelar suku kaum Sungai Kinabatangan, bagi yg tinggal di Sungai Labuk(Aku sendiri x pernah pegi), mereka di gelar suku Kaum Sungai Labuk. Bahasa yang digunakan juga adalah berbeza.Bahasa Sungai hanya dituturkan di daerah Sandakan dan tempat2 tertentu di Kota Kinabalu. Aku pun  kurang pasti di mana. (Yang penting dia tau cakap Sungai di mana dia berada pun bleh cakap yg penting dipaham la huhu.) Bahasa Sungai tidak mempunyai sistem tulisanya sendiri.


Menurut si Takero  lagi-asal usul bahasa ni  mungkin berasal dari bahasa Kadazan Dusun..ini kerana ada perkataan2 tertentu yang di fahami dan memang digunakan dalam Bahasa Sungai. Jika di lihat dari segi rupa fizikal juga, memang mampunyai persamaan. Contohnya suku Kaum Sungai berkulit cerah (aku xpun, termix2 suda kali hehe) and chinese look.

Itu sahaja info yang aku dapat. Sesiapa lagi yang ada info atau pun dia memang Sungai Tulen(maksudnya lebih bnyk lagi yg dia tahu berbanding aku ni)  Sila Tambah nasi… Ada kredit untuk anda! Jika ada kesilapan dlm info ini harap inform aku cepat2.

 

Nota Kaki: Mungkin nila entry terskema aku

Advertisements

23 Comments

  1. oit…..senior ku bha neh!
    pert…windunya aku dgn ko. skali aku search info psl sungai, tjumpa plak blog mu neh.
    uish…masi slim marie france bodyline ko arrr…..
    mama ku pun sungai jgk…jadi aku paham la cakap sungai nie…
    tp kan, ckp sungai mama ku lg beza dgn kamus okspord yg kamu br buat d atas tu.
    sungai mamaku mcm c candoi….
    ni kamus kami…

    minta puji ~ ni aku ndada blajar..
    sakit~pedtos….sakit tu dlm bahasa kami “gila”
    jalan~panau
    sana~dii
    sini~tuuii
    menangis~tata’
    jangan~aro
    sori~muyok maap
    tuli~beng’ngol
    lelaki~kusai
    perempuan~liun
    mama~ina’
    bapa~ama’
    nenek~adu’
    datuk~aki
    pkcik~amo keman
    mkcik~tinno keminan

    cam best plak join buka kamus nie…..

    aku mo tnya jak sepa2 yg tau..apa mknan tradisi org sungai?

    • mknn tradisi org sg? hmmm..kurang pasti eh tp mcm semua yg dr sg kali..ikan patin,udang sg..hmm masak ampap..heheh..jom la tambah lae kamus bahasa sg kita ni..

      mandi~ meriuk
      tidur~ turuk
      makan~ mengan
      kucing~ sing..heheh
      rumah~ balai
      air~ sapa’
      kuih~ bambang
      bagus~ apiyo
      nasi~ kinnas
      tiada~ penakai
      duit~ sin

      baa..buat masa ni,ni yg terlintas d pikiran..sapa2 mau tambah,lae bagus..hehehe

    • nie bahasa org sungai segama tau…sungai Beluran lain lagi bahasanya…..berbeza tau..yang pasti aku bangsa kedua2nya..hehe

  2. aku pn org sungai jugaaaa……… onu abar kiawiiiii…….peeeewwiiittttt….

  3. KAMUS SUNGAI
    minta puji-mokiompodon
    sakit-sumakit
    jalan-mugad
    sana-sae
    sini-siti
    menanggis-tumangi
    jangan-auh
    soryy-siau
    tuli-bongolon
    lelaki-kusai
    perempuan-wainui
    mama-eno
    bah nti sa smbung,….
    bye all…….
    slamat maju jaya,,;-P

    • lain juga bahasa sungai tu..
      aku pun urang sungai jugak,
      mama bapa sungai..
      tp aku urg sungai pitas,sna sblh kudat dgn paitan,sndakan
      majoriti sungai di pitas bragama islam sbb klu sungai lain ada yg bragama slain islam..
      bahasa sungai pitas pun mmg ada sama mcm bhsa tambanuo sma dusun..
      tp beza tu banyak la..
      sdgkn sesama bahasa sungai pun byk beza,nikan pulak bahasa lain…
      klu sungai pitas, mcm ni bahasanya…

      minta puji ~ moki pujion
      sakit~morosakit
      jalan~mompanou
      sana~dii
      sini~tuuii
      menangis~tumangi
      jangan~adang
      sori~moki maap
      tuli~bongolon
      lelaki~kusoi
      perempuan~woinoi
      mama~ama
      bapa~apa
      nenek~odu
      datuk~aki
      pkcik~bupa
      mkcik~dada’

      —>aku pn nda terer bah ckp sungai,
      tp memandangkan generasi skrg mkin lupa bhsa ibunda sndr,jd aku pn cuba juga betutr dlm bhsa sungai dgn org..
      wlpn slalu kena kasi ketawa sbb bhsa tunggang langgang,malah cmpur bhsa mly,
      tp aku bangga sbb at least aku msh blh bckp bhsa ibunda aku sndr..
      nda la kena umpat2…hehehehe…

      • wah..aku bangga ngan,sapa 2 aku lupa nama dia td.aku pun terrer gak ckp sungai pitas.ong so kolej war mempromosi bangsa toko tu keraja ku.

      • Betul juga kata kau tu….belajar bahasa ibunda walaupun tidak lancar bertutur itu sangat penting…supaya tidak kena buli atau diumpat orang sebangsa……Kadangkala kita ni tidak sama warna kulit seperti orang sungai yang tulen sbb ibubapa kahwin campur…..1 MALAYSIA

      • Minta puji = Mekirayou bah.

        Rost bahasa yg aYien tuturkan disini adalah sungai-dusunik, ertinya sungai yg sudah ebrcampur dengan bahasa dusun..mereka ini boleh di dapati di kawasan tongod keningau..

        dan sungai yang dituturkan oleh mucida pula merupakan bahasa sungai – idaan daripada suku idaan/subpan/begaak.

        Ttg bahasa tombonuo yg rost katakan sebagai menyerupai bahasa dusun itu adalah salah sama sekali. hairan juga rost sendiri tidak pandai bercakap sungai tapi senang2 saja cop bahasa org ini menyerupai bahasa orang itu.

        Utk informasi..Dialek tombonuo adalah seratus peratus berdasarkan pertuturan paitanik (sungai-paitanik)..

        dalam sungai paitanik, ada beberapa sukunya..(tombonuo, lingkabau, inokang dan puawang) perbualan mereka ini hampir sama. dan tombonuo merupakan suku terbesar dan penutur bahasa paitanik yg terbesar.

        Menyamakan tombonuo samada dari bahasa atau pun lain2nya dengan dusun amat menyinggung perasaan..ini kerana dusun dengan bahasa dan budaya mereka sendiri..dan tombonuo pula dengan gaya hidupnya sendiri..

        Saya tanya rost sendiri lah..rost mengatakan dirinya bangsa sungai..tapi apa sukunya atau sub etniknya dan apa pula dialek yg digunakan? utk makluman rost…rost sendiri ada suku bangsa sungai dan bersukukan tombonuo..dan mungkin samada ugama islam atau kristian..kenapa saya katakan rost dari suku tombonuo? ini kerana prkara ini sudah pun disahkan oleh pakar2 bahasa, bahawa loghat atau dialek di pitas hanyalah tombonuo..sementara lingkabau, inokang dan puawang hanya di beluran..di paitan sendiri bahasa utanma mereka adalah tombonuo..

        Harap maklum.

      • According to the 2000 Malaysian census, the total population for these peoples was 52,508. The Tambanua is by far the largest at 24,266 with all the others being under 10,000.

  4. Wah.. ndak sangka pula ada info pasal orang sungai.. sebab aku pun orang sungai juga, tapi aku sendiri kurang tau apa tu bangsa sungai.. hehehehe… apapun thanks.. for the information.. cayalahhhh…..


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s