Asal Usul Bahasa Sungai (Aku Org Sungai Update)

Sungaianz
sungai-c0llage31sungai-collage

sungai-collage2

(klik untuk image yg lebih besar)

Entry ni di cilok dan diedit dari Forum Perbincangan Darul Nu’man(Tajuk Re: bahasa sungai – Dikirim oleh: takero Pada 03/09/05 Masa: 00:11:46 )

Setakat yang aku tau, melalui si Takero, Bahasa Sungai ni hanya dituturkan di kawasan-kawasan tertentu di negeri Sabah.Ia dituturkan oleh suku Kaum Sungai dalam pelbagai versi.  Ini kerana dalam suku kaum sungai tersebut, ia di pecahkan kepada beberapa suku Kaum Sungai yang lain yang bermaksud, suku Kaum Sungai tersebut diberi nama berdasarkan nama sungai.  Contohnya Sungai Kinabatangan.  Maka penduduk di situ digelar suku kaum Sungai Kinabatangan, bagi yg tinggal di Sungai Labuk(Aku sendiri x pernah pegi), mereka di gelar suku Kaum Sungai Labuk. Bahasa yang digunakan juga adalah berbeza.Bahasa Sungai hanya dituturkan di daerah Sandakan dan tempat2 tertentu di Kota Kinabalu. Aku pun  kurang pasti di mana. (Yang penting dia tau cakap Sungai di mana dia berada pun bleh cakap yg penting dipaham la huhu.) Bahasa Sungai tidak mempunyai sistem tulisanya sendiri.


Menurut si Takero  lagi-asal usul bahasa ni  mungkin berasal dari bahasa Kadazan Dusun..ini kerana ada perkataan2 tertentu yang di fahami dan memang digunakan dalam Bahasa Sungai. Jika di lihat dari segi rupa fizikal juga, memang mampunyai persamaan. Contohnya suku Kaum Sungai berkulit cerah (aku xpun, termix2 suda kali hehe) and chinese look.

Itu sahaja info yang aku dapat. Sesiapa lagi yang ada info atau pun dia memang Sungai Tulen(maksudnya lebih bnyk lagi yg dia tahu berbanding aku ni)  Sila Tambah nasi… Ada kredit untuk anda! Jika ada kesilapan dlm info ini harap inform aku cepat2.

 

Nota Kaki: Mungkin nila entry terskema aku

23 Comments

  1. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    Harap semua sihat
    ama’ ku ulun abai-melian sekko Daerah Kinabatangan uni sebangan kemmo, ina’ ku ulun bilit uni idaan atau(atau:aku tidak tau translate) segama sekko Daerah Kinabatangan-Lahad Datu. Iroton ikai uni iro gerunai suga’ ama’ ku kelati uni segama ina’ ku pun serago tu kelati tu uni ama’ ku. Hal ulun sungai ati malu’ nong kodji kelandu’ apasod ulun kengko ulun sungai memara’ iroton ulun sungai pegselati ulun sillun ulun penenebpog. Aku gerunai gesirug apon pasod alati ku. Di’gulu kat ina’ ku ulun segama ati apasod adat rumo, pesta(bahasa melayu),

  2. sy bbangsa sungai,ada sesiapa lagi yg bbngsa sungai disini………………………………kalau ada ini alamat e_mel sy
    ridhwanahwahida@yahoo.com


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.